fredag 28 februari 2014

Planering Kikare
                                                                                   
Inledning
En kikare är en uppfinning som förstorar olika saker. Förstoringen kan variera på hur långt objektet är ifrån kikaren och hur mycket linserna i kikaren zoomar in. Kikaren vi ska skapa nu har inget prisma som vissa kikare kan ha men den har en okular lins (den linsen som är närmast ögat) som är konkav och ett objektiv (den längst ifrån ögat) som är konvex.  Prismor vänder bilden rätt i kikare men alla kikare behöver inte det. Det ger oss en rättvänd bild som förstorar föremålet 3-4 gånger så stort. Det är en Galileis kikare som även kallas för teaterkikare.
                                    
Du behöver:
  • -15 lins (Konkav, Negativ lins)
  • +30 lins (Konvex, Positiv lins)
  • Muff x2
  • Optiskbänk  



Gör så här:
Vi börjar med att ta fram optikbänken. Sätt fast den konkava linsen med hjälp av en muff på noll. Sedan tar vi den konvexa linsen och sätter den på det avståndet som behövs beroende på vilket föremål du vill kolla och fokusera på. Kolla nu genom den negativa linsen som är närmst dig och svara sedan på följande frågor.

Frågor:
1. Vad händer om du ändrar avståndet mellan linserna?
2. Vad används kikare till?   
3. Varför har vissa kikare prismor?
4. Vad finns det för olika kikare och vad används dem till?




Källor:






Tillverkning av en kikare

Inledning:
En kikare är ett optiskt hjälpmedel för att se föremål på stort avstånd. En kikare kan förstora olika saker. Förstoringen kan variera på grund av hur långt objektet är ifrån kikaren och hur mycket linserna i kikaren zommar in. Kikaren som jag och min grupp har ”byggt” heter Calileis kikare (teaterkikare) den har en negativ lins som okular vilket ger en rättvänd bild. Det finns olika slags kikare som behöver olika slags materia,l det finns visa som måste ha prisma i sig och några som inte behöver prisma alls ett av de är Calileis kikare som också kallas för teaterkikare. Prisma gör att bilden är rätt vänd.

Syfte:
Syftet med laborationen var att lära sig hur man tillverkar en kikare och förstå hur en kikare fungerar och varför den fungerar på de viset. 

Hypotes:
Först trodde jag att man behövde prisma till den kikare som vi hade ”byggt” men sedan förstod jag att vi inte behövde prisma alls. 

Material:
För att ”bygga” upp en kikare behöver du olika material som då är: 
En optisk bänk
Två muffar
En lins som är -15 (Konkav, Negativ lins)
En lins som är +30 (Konvex, Positiv lins)

Utförande:
Först av allt tog jag fram den optiska bänken och la den på ett bort. Sedan tog jag två muffar, den ena la jag på 0 och den andra la jag på 20. Jag satte fast  linsen som var -15 i muffen som satte fast på 0 sedan tog jag linsen som var +30 och la den på muffen som satte fast på 20. Efter det kollade jag igenom linsen som var -15 på olika föremål som då log olika långt ifrån varandra. Sedan testade jag att se vad som händer när jag flyttar fram linsen +30 närmare till linsen -15. 

Resultat:
Efter när vi hade ”byggt” upp en kikare försökte vi kolla hur en kikare fungerar. Ju längre bort är linserna ifrån varandra är bilden större och suddigare, ju närmare linserna är blir bilden mindre. I klassen hängde det upp en affisch, vi kunde inte läsa den på ett stort avstånd men med hjälp av kikare kunde vi se vad det stod eftersom bilden blev större.

Slutsats:
Genom att ändra avståndet mellan okularet och objektivet kan man se föremål olika bra eftersom den ena förstorar och den andra förminskar.  Okularet är bara för att få en skarp bild och objektivet är för att förstora.

*Okular är linsen som ligger närmast ögat.

*Objektiv är linsen som ligger längst ifrån ögat.

2 kommentarer:

  1. Din text var riktigt bra, man förstod hela texten. Texten var även utförlig och du gav många exempel. Det var även bra att du förklarade extra tydligt vad de svåra orden innebär. Bra Dalal!

    SvaraRadera
  2. Det du skulle kunna utveckla är att inte skriva hur det egentligen skulle vara i hypotesen utan ha med det i slutsatsen. Och öven i hypotesen skriva i nutid eftersom du tänkt hypotesen innan du utfört uppgiften. Annars perfekt.

    SvaraRadera